Oppdater nettleseren din
Hei! Vi ser at nettleseren din kan være utdatert. Det er ikke sikkert all funksjonalitet eller innhold blir vist på riktig måte. Vi anbefaler deg derfor å oppdatere nettleseren din.
Finn din nettleser her
JV Skanska Strabag er kåret til vinneren av beste tunnelprosjekt i klassen mellom 50 og 500 millioner $ for prosjektet nye Ulriken tunnel. Prisen ble delt ut under Tunnelling Festival 2019» i London 5. desember 2019. Prosjektleder Torbjørn Tveit Bakketun i JV Skanska Strabag tok imot prisen sammen med to kolleger.
Arbeidet med å bore og sprenge seg gjennom fjellet i Bergen har pågått i fem år.
– Etter fem år med hardt arbeid, kom vi til slutt i mål både tidsmessig og økonomisk. Denne prisen var virkelig prikken over i-en. I tøff internasjonal konkurranse henger denne utmerkelsen veldig høyt, forteller Bakketun til Byggeindustrien.
Bakketun delte æren med både BaneNor og inolverte underentreprenører og leverandører. Weber har blant annet levert spesialmørtel av typen Weber Boltemørtel, samt Bolt Zink til forankring under tunnelbyggingen.
– Jeg vil takke alle som jobbet på og med prosjektet. Vi klarte dette fordi vi jobbet godt sammen, sier han til Byggeindustrien.
I høst ble prosjektet overlevert Bane NOR av JV Skanska Strabag. Tunnelen innredes med jernbanetekniske installasjoner og andre entreprenører overtar.
– Vi klarte å få til en veldig god logistikk for prosjektet, vi hadde alltid produkter tilgjengelig på lager i Bergen, sier produktsjef for spesialmørtel, Tom Christian Gefle i Weber.
Strekningen mellom Arna og Bergen er svært tett trafikkert. Det gamle enkeltsporet hadde for dårlig kapasitet. Det nye dobbeltsporet skal bedre situasjonen for både gods- og persontrafikken, samt gi muligheter for økt hastighet og fleksibel ruteplanlegging, informerer Bane NOR på sine hjemmesider. Nye Ulriken tunnel på 7,8 kilometer utgjør mesteparten av traseen.
Ulriken tunnel er boret med TBM-teknologi, en egen tunnelboremaskin har brutt seg gjennom fjellet. Maskinen ble bygget før prosjektet, og har fått navnet «Ulrikke». Jernbanetunnelen er den første i Norge som er drevet med TBM-teknologi. Dette ble ansett særlig hensiktsmessig fordi tunnelen er bygget tett inntil et annet jernbanespor som har vært i drift under byggeperioden.
Prosjektet Nye Ulriken tunnel var sammen med Follobanen også
blant finalistene i ITA Awards 2019 . Ingen av dem stakk der av med førsteplass.Da sameiet i Balders gate 4 ville oppgradere balkongene ble det raskt avdekket alvorlige skader, som førte til at hele fasaden måtte rehabiliteres. Weber har bistått med produkter og rådgivning.
De to antikvariske murbygningene vegg i vegg i hovedstaden har fått den perfekte alderdom etter en storstilt rehabilitering både utvendig og innvendig.
Her skal tusenvis av mennesker hygge seg med venner og familie, lære seg å svømme, stupe, trene, eller bare slappe av.