Tunnelbygging med Webers spesialmørtel - Weber

Weber Saint-Gobain - Official website of the company

Norsk tunnelbygging i finalerunde til internasjonal pris

Norge kan, med byggeprosjektet for nye Ulriken tunnel, stikke av med gjev pris i «The ITA Tunnelling Awards 2019».

Ulriken tunnel under bygging i krevende fjellforhold, med blant annet spesialmørtel fra Weber. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland

International Tunnel Association (ITA) står bak den prestisjetunge prisutdelingen ITA Awards, med totalt åtte kategorier. I klassen "Project of the year" er Norge og Bane NOR blant årets finalister. JV Skanska Strabag er entreprenør for tunnelprosjektet i Bergen. Det er blant annet benyttet spesialmørtel av typen Weber Boltemørtel, samt Bolt Zink til forankring under tunnelbyggingen.

Et dommerpanel med 17 eksperter har undersøkt de påmeldte kandidatene. Etter en detaljert vurdering er 32 prosjekter plukket ut som finalister for hver av kategoriene, deriblant Ulriken tunnel.

Tøff tunnel-konkurranse

I sin klasse konkurrerer Ulriken-tunnelen med et tunnelprosjekt i Mexico, USA, Nederland og to i Kina. Disse består blant annet av nedsenkede rørtunneler og høyhastighetsbaner.

Arbeidet med å bore og sprenge seg gjennom fjellet har pågått i fem år. Nylig ble prosjektet overlevert Bane NOR av JV Skanska Strabag. Tunnelen skal nå innredes med jernbanetekniske installasjoner og andre entreprenører overtar.

- Vi klarte å få til en veldig god logistikk for prosjektet, vi hadde alltid produkter tilgjengelig på lager i Bergen, sier produktsjef for spesialmørtel, Tom Christian Gefle i Weber.

Strekningen mellom Arna og Bergen er svært tett trafikkert. Det gamle enkeltsporet hadde for dårlig kapasitet. Det nye dobbeltsporet skal bedre situasjonen for både gods- og persontrafikken, samt gi muligheter for økt hastighet og fleksibel ruteplanlegging, informerer Bane NOR på sine hjemmesider. Nye Ulriken tunnel på 7,8 kilometer utgjør mesteparten av traseen.

Benyttet tunnelboremaskin

Ulriken tunnel er boret med TBM-teknologi, en egen tunnelboremaskin har brutt seg gjennom fjellet. Maskinen ble bygget før prosjektet, og har fått navnet "Ulrikke". Jernbanetunnelen er den første i Norge som er drevet med TBM-teknologi. Dette ble ansett særlig hensiktsmessig fordi tunnelen er bygget tett inntil et annet jernbanespor som har vært i drift under byggeperioden.

Vinnerne annonseres og deles ut på arrangementet "The ITA Tunnelling Awards 2019" i Miami 18. - 20. november.

Fakta

 

  • Prosjekt: Jernbanetunnel i Norge bygget med TBM-teknologi
  • Entreprenør: JV Skanska Strabag Ulriken
  • Byggherre: Bane NOR
  • Prosjektperiode: Etterarbeid og klargjøring etter boring- og sprengning 2017 – 2019
  • Leveranse: Ekspanderende forankringsmørtel, Weber Bolt og Bolt Zink