Tunnel bygget med Webers spesialmørtel - Weber

Weber Saint-Gobain - Official website of the company

Norsk tunnelbygging vant internasjonal pris

Det norske byggeprosjektet Nye Ulriken tunnel vant gjev pris i «Tunnelling Festival 2019».

Ulriken tunnel under bygging i krevende fjellforhold, med blant annet spesialmørtel fra Weber. Nå har JV Skanska Strabag vunnet internasjonal pris for prosjektet.

JV Skanska Strabag er kåret til vinneren av beste tunnelprosjekt i klassen mellom 50 og 500 millioner $ for prosjektet nye Ulriken tunnel. Prisen ble delt ut under Tunnelling Festival 2019" i London 5. desember. Prosjektleder Torbjørn Tveit Bakketun i JV Skanska Strabag tok imot prisen sammen med to kolleger.

Fem år med tøft tunnelarbeid

Arbeidet med å bore og sprenge seg gjennom fjellet i Bergen har pågått i fem år.

- Etter fem år med hardt arbeid, kom vi til slutt i mål både tidsmessig og økonomisk. Denne prisen var virkelig prikken over i-en. I tøff internasjonal konkurranse henger denne utmerkelsen veldig høyt, forteller Bakketun til Byggeindustrien.

Solid forankring med spesialmørtel

Bakketun delte æren med både BaneNor og inolverte underentreprenører og leverandører. Weber har blant annet levert spesialmørtel av typen Weber Boltemørtel, samt Bolt Zink til forankring under tunnelbyggingen.

- Jeg vil takke alle som jobbet på og med prosjektet. Vi klarte dette fordi vi jobbet godt sammen, sier han til Byggeindustrien.

I høst ble prosjektet overlevert Bane NOR av JV Skanska Strabag. Tunnelen innredes med jernbanetekniske installasjoner og andre entreprenører overtar.

- Vi klarte å få til en veldig god logistikk for prosjektet, vi hadde alltid produkter tilgjengelig på lager i Bergen, sier produktsjef for spesialmørtel, Tom Christian Gefle i Weber.

Strekningen mellom Arna og Bergen er svært tett trafikkert. Det gamle enkeltsporet hadde for dårlig kapasitet. Det nye dobbeltsporet skal bedre situasjonen for både gods- og persontrafikken, samt gi muligheter for økt hastighet og fleksibel ruteplanlegging, informerer Bane NOR på sine hjemmesider. Nye Ulriken tunnel på 7,8 kilometer utgjør mesteparten av traseen.

Benyttet tunnelboremaskin

Ulriken tunnel er boret med TBM-teknologi, en egen tunnelboremaskin har brutt seg gjennom fjellet. Maskinen ble bygget før prosjektet, og har fått navnet "Ulrikke". Jernbanetunnelen er den første i Norge som er drevet med TBM-teknologi. Dette ble ansett særlig hensiktsmessig fordi tunnelen er bygget tett inntil et annet jernbanespor som har vært i drift under byggeperioden.

Stor internasjonal oppmerksomhet

Prosjektet Nye Ulriken tunnel var sammen med Follobanen også blant finalistene i ITA Awards 2019. Ingen av dem stakk der av med førsteplass.